Renkaan valmistus
Sekoittaminen
Raaka-aineet eli pigmentit, kemikaalit ja erilaiset kumilaadut sekoitetaan yhteen valtavissa sekoittimissa kovassa kuumuudessa ja paineessa. Näin syntyy mustaa ja kumimaista seosta.
Valssaaminen
Jäähtynyt kumi muotoillaan levyiksi, jotka kuljetetaan plastisoimisvalssaimiin. Valssaimet valmistavat seokset syöttövalsseihin, joissa seokset halkaistaan suikaleiksi renkaan sivuihin, kulutuspintoihin tai muihin osiin. Renkaan rungossa käytettävä kangas päällystetään erilaisella kumilla. Kangas voi olla esimerkiksi polyesteriä, raionia tai nailonia.
Reunavaijeri
Vanteen muotoinen reunavaijeri tulee auton pyörän vannetta vasten.
Kudoslangat
Reunavaijerin päälle asetetaan kangaskerrosta eli kudoslangat. Tämän jälkeen lisätään reunanauhat, jotka estävät vanteen hankautumisen.
Kulutuspinta
Renkaaseen lisätään teräsvyöt, jotka ehkäisevät puhkeamista ja pitävät kulutuspinnan lujasti tietä vasten. Kulutuspinta lisätään renkaaseen viimeisenä. Automaattivalssit puristavat kaikki osat tiukasti yhteen ns. vihreäksi renkaaksi, joka on valmis vulkanoitavaksi ja tarkastettavaksi.
Vulkanointi
Paistopuristimessa rengas saa lopullisen muotonsa ja pintakuviointinsa. Muotit muotoilevat ja vulkanoivat renkaan. Muottiin on valettu renkaan pintakuviointi, valmistajan rengasmerkinnät ja lakisääteiset merkinnät. Renkaita vulkanoidaan yli 150 asteessa 12–25 minuuttia renkaan koon mukaan.
Tarkastaminen
Valmistuksen jälkeen renkaat tarkastetaan. Pintapuolisen tarkastuksen lisäksi osa renkaista röntgenkuvataan ja niistä tutkitaan suorituskykyyn, vierintään ja turvallisuuteen vaikuttavia rakenteellisia yksityiskohtia.